fbpx

Geschiedenis

Van de Graaf en Meeusen is voortgekomen uit een fusie tussen het Amsterdamse Beheer en Beleggings Maatschappij J. H. van de Graaf B.V. en het Rotterdamse W. L. Meeusen B.V. op 1 januari 1994 en is vooral ontstaan uit de gedachte dat, met het opheffen van de evenredige vrachtverdeling per 1 december 1998 (dus bij het sluiten van de beurzen), er geen bestaansrecht meer zou zijn voor twee, relatief kleine, bevrachtingkantoren. Het credo was dus min of meer “samen verder” voor de toekomst. De doelstellingen waren duidelijk: samenwerking en groter groeien, op eigen kracht en/of door overnamen. Het logo van Van de Graaf en Meeusen is uitgevoerd met een “midvaarwaterboei”, wat eigenlijk “veilig vaarwater” symboliseert. Met het oog op het sluiten van de schippersbeurzen moest op zoek worden gegaan naar een nieuwe centrale locatie. 

Deze werd gevonden op een nieuw te bouwen locatie aan de Boelewerf in Ridderkerk aan de Nieuwe Maas. Het pand werd op feestelijke wijze geopend op 17 oktober 1997. Op 17 maart 1998 werd het in 1888 opgerichte bedrijf Willem van Driel’s Stoomboot- en transportondernemingen N.V. van het Limburgse DSM overgenomen. Met 8 duwbakken en het personeelsbestand kwam tevens een fors ladingpakket mee met deze overname. Mede door de uitbreiding van het ladingpakket werd besloten om in september 1998, 12 nieuw te bouwen duwbakken te bestellen. Deze duwbakken kwamen na een reis van 80 dagen op twee pontons aan in Rotterdam op 27 mei 2001. In 2010 en 2011 is de vloot uitgebreid met 7 nieuwe duwbakken. Deze duwbakken zijn gebouwd in Polen en zijn de zo genoemde “Maasbakken”. Inmiddels zijn we uitgeroeid tot een vloot van 47 duwbakken en 8 duwboten.